10 راه برای افزایش طول عمر خودرو
10 راه برای افزایش طول عمر خودرو
میانگین طول عمر یک خودرو در زمان اسقاط حدود 14 سال است، در حالی که میانگین سنی وسایل نقلیه در جاده نزدیک به هشت سال است. اما نگران نباشید چرا که با چند قدم ساده میتوانید طول عمر خودروی خود را افزایش دهید. فهرستی از نکات ساده را برای به حداقل رساندن هزینههای جاری خودرو و نگهداری آن در جادهها طی سالهای آینده گردآوری کردهایم.
1. از باتری ماشین خود نگهداری کنید
اگر برای مدت طولانی از خودروی خود استفاده نکنید، باتری آن تحلیل رفته و خالی میشود. اگر ماشین برای مدت طولانی در گاراژ رها شده است، از شارژر به منظور نگه داشتن باتری شارژ استفاده کنید یا اگر به نظر میرسد شارژ کمتری نسبت به حالت معمول نگه میدارد، از دستگاه کاندیشنر باتری استفاده کنید.
اگر باتری خودرو خالی شود، مجبور به استارت زدن خواهید شد که خودرو فشار بیشتری به باتری وارد میکند و ممکن است به سیستم مدیریت موتور و سایر لوازم الکترونیکی ظریف آسیب برساند و موجب افزایش فرسودگی مضاعف خودرو شود. به منظور مراقبت از باتری خود بدون شارژر، باید سعی کنید در صورت امکان حداقل هفتهای یک بار با ماشین خود به خصوص در زمستان رانندگی کنید.
2. فیلترها را مرتباً عوض کنید
فیلتر روغن و فیلتر هوای خودرو به مرور زمان مسدود میشوند، بنابراین مهم است که آنها را مرتباً تعویض کنید. فیلترها باید به عنوان بخشی از سرویس برنامهریزی شده خودرو جایگزین شوند، اما هر دو کار نسبتاً سادهای هستند (به ویژه تعویض فیلتر هوا) بنابراین ممکن است قصد داشته باشید خودتان آن را تعویض کنید و در این فرآیند صرفهجویی کنید.
اغلب میتوانید عمر فیلتر هوا را با شستن آن نیز افزایش دهید. برای مشاوره در مورد تمیز کردن فیلتر و تعویض آن با کتابچه راهنمای خود مراجعه کنید و حتما از قطعات اصلی استفاده کنید. فیلترهای ارزان و بیکیفیت ممکن است در طولانی مدت به موتور خودرو آسیب بزنند.
3. در اکثر مواقع به آرامی رانندگی کنید
رانندگی به صورت فنی چیزی است که باید همیشه تمرین کنید. این بدان معناست که از کنترلهای ماشین خود استفاده کنید و در عین حال نحوه عملکرد آن را درک کنید. انجام این کار فرسودگی قطعات را کاهش میدهد و باعث میشود سوخت کمتری مصرف شود. موارد سادهای مانند استفاده نرم از فرمان، گیربکس و پدالها، همراه با نگاه به جلو برای کاهش نیاز به ترمز ناگهانی، مواردی کلیدی هستند.
هرچه روی پدالها تهاجمیتر فشار دهید، هزینه سوخت و تعمیرات نیز بیشتر خواهد بود. رانندگی نرم برای خودرو و محیطزیست بهتر است، به علاوه شتابگیری و کاهش سرعت به صورت کنترل شده و پیشبینی جاده پیش رو باعث صرفه جویی در هزینههای سوخت میشود. گفته میشود، اگر هرگز دور موتور خود را به طور کامل بالا نبرید، ممکن است رسوبات کربن ایجاد شود و سوپاپها، منیفولد ورودی و سایر قسمتها را آلوده کند، کارایی را کاهش داده و به طور بالقوه باعث احتراق ناقص شود.
بنابراین باید اجازه دهید موتورتان حداقل هر چند صد مایل یک بار تا سمت خط قرمز بچرخد اما فقط زمانی که سوخت کافی دارید و در جادهای آرام هستید. همچنین ممکن است خودروهای دیزلی با فیلترهای ذرات دیزلی مسدود شده که برای به دام انداختن آلاینده های مضر اگزوز طراحی شده اند، مشکل داشته باشند. یک دور موتور بالاتر میتواند به پاکسازی کمک کند.
4. از تهویه مطبوع استفاده کنید
«از آن استفاده کن یا آن را از دست بده» عبارتی است که میتواند برای تهویه مطبوع به کار رود.
سیستمهای تهویه مطبوع به طور اجتنابناپذیری به مرور زمان گاز مبرد را نشت میدهند، به خصوص اگر به طور منظم از آنها استفاده نشود. خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع ممکن است باعث صرفهجویی در مصرف سوخت شود، اما ممکن است مجبور به گاز گیری مجدد سیستم تهویه شوید. و بله، این بدان معناست که گاهی اوقات اجازه دهید دریچههای هوای در زمستان نیز سرد کنند.
5. شمع ها و لولههای رابط را تعویض کنید
با پیچیدهتر شدن ماشینها، رانندگان تمایل کمتری به انجام خدمات خود دارند.
با این حال، تعویض شمعها و لولههای رابط پر فشار یکی دیگر از کارهای سادهای است که میتوانید برای بهینهسازی عملکرد موتور خود انجام دهید. به خاطر داشته باشید که همیشه باید از قبل به کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود نگاه کنید و به برنامه سرویس خودرو پایبند باشید.
هنگام بازرسی شمع، بررسی کنید که دارای:
یک الکترود و عایق قهوهای روشن باشد
هیچ نشانهای از ذوب شدن وجود نداشته باشد
هیچ نشانهای از سایش یا رسوب وجود نداشته باشد
اگر شمع در شرایط نامناسب باشد ممکن است نشان دهنده سایش در مدت زمانی طولی باشد و نیاز به تعویض داشته باشد و میتواند نشان دهنده وضعیت موتور خودروی شما باشد.
اگر شمع نسبتاً جدید باشد و شکاف قابل توجهی بین الکترود و عایق ایجاد کرده باشد، آنگاه میتواند نشانهای از عملکرد ضعیف موتور باشد. در این صورت، باید با تعمیرکار مشورت کنید. اگر لیدها دارای ترک هستند یا علائم فرسودگی سنگین را از خود نشان میدهند، باید تعویض شوند. توصیه میکنیم برای انجام این کار از یک تعمیرکار معتبر استفاده کنید، با این حال، اگر تجربه دارید و به خود مطمئن هستید، تا زمانی که دستورالعملهای کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود را دنبال میکنید، میتوانید خودتان این کار را انجام دهید. این نکته در مورد خودروهای دیزلی صدق نمیکند زیرا از شمع استفاده نمیکنند.
6. سطح مایعات را به طور منظم بررسی کنید
مایعات مایه حیات خودرو شما هستند و خالی بودن آنها ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد. روغن موتور خود را هر دو هفته یک بار با باز کردن درب موتور (در حالی که ماشین هم سطح زمین است) و میله اندازهگیری را بردارید، چک کنید. میله را با یک پارچه پاک کنید و سپس وارد موتور کنید. هنگامی که بیرون میآید، سطح روغن باید بین حداقل و حداکثر نشانگر باشد و اگر ماشینتان دارای موتور بنزینی است، رنگ آن باید زرد مایل به قهوهای روشن باشد. روغن تیره و کثیف باید تعویض شود. با این حال، روغن موتور دیزل دوده را به عنوان بخشی از فرآیند احتراق معمولی جمع میکند، بنابراین روغن تیره دلیلی برای تعویض در خودروهای دیزلی نیست.
سایر قسمتهایی که باید هر دو هفته یکبار بررسی شوند عبارتند از: مخزن خنککننده، که باید با 50 درصد آب مقطر و 50 درصد ضد یخ پر کنید، و بطری شیشهشوی شیشه جلو. وسوسه نشوید که از مایع شوینده استفاده کنید زیرا حاوی نمک و سایر مواد افزودنی است که به رنگ آسیب میرساند.
حتما تعجب خواهید کرد که چه تعداد از خودروها با کمبود روغن مواجه هستند. به طور مرتب سطح مایع خنککننده و روغن را بررسی کنید و اگر روغن در پایین میله است و مایع خنککننده به طور نگرانکنندهای پایین است باید آنها را پر کنید. پایین بودن هر دو میتواند تأثیر فاجعه باری روی موتور داشته باشند، اما در عین حال برای راننده آسان است که مراقب این موارد باشد و عادت به چک کردن این دو مورد هر دو هفته یکبار کند.
7. لاستیک های خود را چک کنید
مسلماً لاستیکها مهمترین ویژگی ایمنی در خودروی شما هستند و اغراق نیست اگر بگوییم که بررسی منظم آنها – حدود یک بار در هفته میتواند جان شما را نجات دهد. لاستیکهای کم باد نیز مصرف سوخت را افزایش میدهند، بنابراین به منظور صرفهجویی در هزینه، فشارهای تایر توصیه شده در کتابچه راهنمای خودروی خود را بالا نگه دارید. به یاد داشته باشید، فشار تایر ممکن است برای لاستیکهای جلو و عقب متفاوت باشد. برخی از کارشناسان پیشنهاد میکنند تایرهای خود را بچرخانید (یعنی لاستیکهای جلو را به عقب و برعکس (ضربدری تعویض کنید) تا ساییدگی و عمر لاستیک را افزایش دهید.
با این حال، به منظور افزایش ایمنی، توصیه میکنیم از لاستیکهایی که کمتر فرسوده هستند در محور عقب استفاده کنید، زیرا کنترل از دست دادن چسبندگی جلو (کم فرمان) بسیار آسانتر از لغزشهای عقب (بیفرمانی) است.
سطح آج لاستیکهای خود را به طور مرتب بررسی کنید. حداقل آج قانونی در بریتانیا 6/1 میلیمتر است، اما باید در مورد تعویض آنها زمانی که بین 2 تا 3 میلیمتر هستند فکر کنید. زیرا هرچه آج کمتری داشته باشید، کارایی تایر کمتر میشود. فراموش نکنید که فشار باد لاستیکها را نیز بررسی کنید و مراقب علائم سایش یا آسیبی باشید که میتواند منجر به ترکیدن لاستیک شود.
8. به برنامه سرویس خودرو پایبند باشید
سرویسدهی منظم برای نگهداری خودرو در بهترین حالت و افزایش طول عمر آن حیاتی است. فواصل خدمات بر اساس زمان یا کیلومترهای پیموده شده است. به عنوان مثال یک بار در سال یا هر 10000 مایل یک بار. دفترچه راهنما را بررسی کنید تا بدانید که خودروی شما چه زمانی موعد سرویس دارد و چه کاری لازم است انجام دهید. بسیاری از خودروهای مدرن دارای چراغ های هشدار بر روی داشبورد هستند تا در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری به شما هشدار دهند. به طور کلی، باید سالی یک بار برای یک سرویس «فرعی» و هر دو یا سه سال یک سرویس «مهم» بودجه داشته باشید.
یک سرویس جزئی شامل تعویض روغن و فیلتر روغن و تعویض سایر مایعات در صورت لزوم میباشد. بسته به ماشین و مسافت پیموده شده، یک سرویس عمده ممکن است تعویض فیلتر هوا، شمعها و تسمه را نیز پوشش دهد. تعداد کارهایی که حتی در یک سرویس جزئی گنجانده شده است متعدد است، اما همه باید شامل بررسی نشت روغن و مایعات، فشار و وضعیت لاستیکها، انتشار بیش از حد کربن از اگزوز، سایش ترمز، و عملکرد صحیح فرمان، گیربکس، کلاچ، سیستم تعلیق، چراغ ها، برف پاک کنها و بوق باشد.
به نظر بدیهی میرسد، اما مراقبت از ماشین خود بهترین کاری است که میتوانید برای استفاده حداکثری از ماشین خود و حفظ قابلیت اطمینان انجام دهید. سرمایهگذاری در یک سرویس سالانه باعث صرفهجویی در هزینههای تعمیرات میشود و به طور بالقوه از یک خرابی استرسزا جلوگیری میکند.
9. خودرو را تحت پوشش نگه دارید
بسیاری از ما گاراژ داریم، اما واقعاً چند نفر از ما از آن استفاده میکنیم؟ خوب، این را دوباره بیان می کنیم: واقعاً چند نفر خودرو در آنها پارک میکنند؟
همانطور که در برابر خوردگی ماشینها بزرگتر و مقاومتر میشوند، بیشتر آنها در جاده رها میشوند و گاراژ عملاً تبدیل به انبار یا سوله باغ میشود. خوب، این را بهانه خود برای روشن شدن موضوع در نظر بگیرید. پارک کردن خودرو در گاراژ، آن را خشک، تمیز و ایمن نگه میدارد و خطر آسیبهای تصادفی، خرابکاری و سرقت را کاهش میدهد.
حتی می تواند حق بیمه ماشین شما را نیز کاهش دهد. اگر از گاراژ استفاده نمیکنید، به جای آن یک روکش خودرو با کیفیت بالا بخرید، به خصوص اگر ماشین خود را برای مدت طولانی پارک کردهاید.
10. خودرو را سبک نگه دارید
سازندگان خودرو به طور مداوم به دنبال راههایی برای کاهش وزن وسایل نقلیه خود به دلیل افزایش کیلومتر در هر لیتر و برآوردن الزامات آلایندگی هستند. بنابراین بسیار منطقی است که وزن حمل شده توسط ماشین خود را تا حد امکان به حداقل برسانید. حمل وزن اضافی یک راه مطمئن برای کاهش مصرف سوخت خودرو شما است. همچنین لاستیکها، ترمزها و سیستم تعلیق خود را فرسوده میکنید. یک راهحل عملی حذف هر گونه اشیاء غیرضروری از خودرو است. با جیب های در شروع کنید، سپس به دنبال اسباب بازیها یا بطریهای نوشیدنی زیر صندلیها باشید.
با حرکت به سمت صندوق عقب، هر چیزی را که نیاز ندارید جمعآوری کنید. فقط به یاد داشته باشید که در مواقع اضطراری جعبه ابزار، جک و کلید مهره چرخ قفل را در ماشین بگذارید. همچنین ایده خوبی است که یک کیت برای موقع خرابی را در آنجا نگه دارید.
در مواقعی که لازم نیست از نگهداری بارهای سنگین و اقلام مختلف در خودرو خودداری کنید و هنگام آماده کردن ماشین خود برای تعطیلات خانوادگی یا سفر طولانی به دقت به این موارد توجه کنید. و فراموش نکنید که قفسههای چمدان و میلههای سقف را در زمانی که دیگر به آنها نیاز ندارید بردارید، زیرا به میزان قابل توجهی بر کشش خودرو شما افزوده و مصرف سوخت را افزایش میدهند.
نظر خود را بنویسید